Kijk maar eens naar bijgaande video ‘The movie: een impressie van het traject’.
Is het volgende herkenbaar?
- de leerling doet niet goed mee tijdens de les- en/of leeractiviteiten
- het loopt niet zoals de leerling wil
- de leerling heeft weinig tot geen zelfvertrouwen
- de motivatie om naar school te gaan is er bijna niet; de leerling verzuimt regelmatig
- de leerling is snel afgeleid en haakt snel af wanneer het lastig wordt…..
Het traject
Het is een project waarin met leerlingen met deze kenmerken gedurende een korte periode gewerkt wordt aan fysiek en mentale weerbaarheid. Het plan van aanpak komt voort uit de ‘Gelijke kansen alliantie’ aansluiting VMBO4-HAVO4. Voor andere doelgroepen ook prima toepasbaar. Denk aan leerlingen in de groepen 7 en 8 van de basisschool; MBO-leerlingen enz.
Het gaat om leerlingen die bijvoorbeeld meer aandacht vragen, zich niet goed begrepen vinden, wel eens ‘buiten de gebaande paden lopen’.
In 10 weken en 12 bijeenkomsten worden de deelnemers uitgedaagd hun grenzen te verleggen. Dit gebaseerd op: wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik’. Diverse thema’s en onderwerpen komen langs om zichzelf beter te leren kennen. Geprobeerd wordt aan te sluiten bij de eigen passie om denkkracht in henzelf te gebruiken. het project wordt afgesloten met een pitch voor ouders en/of andere belangstellenden.
Resultaat
In het eerste jaar konden wij de Succesklas op het IJsselcollege afsluiten met een 100%-score. In dit geval een iets korter project, maar met een prima resultaat! ‘Ruimte aan leren’ werkt tijdens het traject samen met partners. In dit geval met het Sport Performance Centre Rijnmond.
Voor de meest recente indruk van het project in 2019 zie ook: Succesklas IJsselcollege weer succesvol!!